Тема: Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції
Мета : познайомити учнів з побутом , традиціями давніх греків ;
розвивати вміння описувати пам’ятки культури та писемності ;
визначати внесок грецької цивілізації у світову культуру;
виховувати інтерес до культурної спадщини грецького народу.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Репродуктивна
бесіда
1. Коли Афінська держава
досягла свого найвищого розквіту ?
2. Що означає слово
«демократія» ?
3. Яким чином народ
брав участь в управлінні полісом ?
4. З якою метою Перікл
збудував новий Акрополь ?
5. Який барельєф
пояснює назву міста Афіни ?
6. Якою була причина
Пелопоннеської війни ?
7. Які наслідки мала
поразка у Пелопоннеській війні для Афін ?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота в парах
Учні мають опрацювати текст таблиці «Повсякденне життя стародавніх греків»,
доповнюючи її інформацією з підручника.( Таб. №1)
Робота в групах
1-а група . Опрацювати тему « Основні риси грецької архітектури» і скласти
таблицю.( Таб. №2)
2-а група . Опрацювати матеріал підручника « Основні ознаки грецької
скульптури» і скласти таблицю. ( Таб. №3)
3-а група . Опрацювати матеріал підручника «Типи грецьких колон» і скласти
таблицю. ( Таб. №4)
4-а група . Опрацювати матеріал теми « Драматургія Давньої Греції» і
скласти таблицю. ( Таб. №5)
Повідомлення учня «Олімпійські ігри»
Повідомлення учня «Есхіл»
Есхіла часто називають «батьком трагедії». Він жив в епоху греко –
перських війн і зміцнення в Афінах демократичного ладу . Знаменитий трагік і
сам брав участь у боях з персами при Марафоні , Саламіні та Платеях.
Творчий доробок Есхіла становив понад 90 трагедій , з яких до нас
надійшло лише сім .
«Коло ідей»
- Поміркуйте , які з давніх олімпійських традицій збереглися до сьогодні .
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Репродуктивна бесіда
1. Як відбувалися
Олімпійські ігри ?
2. Розкрийте суть понять
«трагедія» , «комедія». Назвіть видатних грецьких авторів.
3. Назвіть відомі
архітектурні споруди та скульптури класичної доби у Греції.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника
Таблиця № 1
Повсякденне
життя стародавніх греків
Житло
|
Меблі
|
Посуд
|
Їжа
|
Одяг
|
Одно - чи
двоповерхові будинки з каменю або сирцевої цегли
|
Меблі
робили з дерева. Вони були невисокі. Обідали за невеликим столиком
|
Череп’яні
каструлі , миски , блюда для риби, глечики й чаші для пиття
|
Риба,
овочі , м'ясо , сир , хліб , запивали все це вином , наполовину розведеним
водою
|
З домотканих
тканин – полотна чи вовна
|
Дах
вкривали черепицею
|
Ремісники
і селяни сиділи біля столу на табуретах
|
Дорогий
столовий посуд покривали чорним лаком
|
Чоловіки і
жінки носили сорочки – хітони
|
|
Усі
кімнати розташовані навколо внутрішнього дворика
|
Знатні люди
напівлежали навколо столу на ложах , спираючись на лікоть
|
Секрет
лаку нині втрачено. На вазах малювали сцени з життя богів та героїв
|
Поверх
хітону одягали довгий та широкий плащ – гіматій
|
|
Будинок
ділився на чоловічу і жіночу половини. Діти жили разом з жінками
|
Хатні речі
та одяг зберігали в скринях
|
Чорно – та
червоно фігурні вази. Грецький розписний посуд славився в усьому світі
|
Жінки
часом накидали край гіматій на голову , як покривало
|
|
Стіни
кімнат білили або розписували кольоровими фарбами
|
Кімнати
освітлювались світильниками, зробленими з глини або бронзи
|
Вино ,
зерно греки перевозили й зберігали в амфорах – високих глечиках
|
Ремісники
, селяни , моряки , воїни носили короткі хітони та плащі
|
|
У багатих
будинках підлогу покривали мозаїкою з кольорових камінців
|
Світильники
робили у вигляді невеликої мисочки з носиком , куди наливали олію
|
Горлечко
амфори закорковували і добре просмолювали
|
Найбільшими
з усіх посудин були піфоси – великі , в людський зріст , череп’яні діжки
|
Збираючись
у дорогу , голову покривали шапкою або крислатим капелюхом , взувались у
шкіряні сандалії
|
Таблиця № 2
Основні
ознаки грецької архітектури
Архітектура
, скульптура , мистецтво художнього слова Давньої Греції справили величезний
вплив на розвиток європейської культури . Давньогрецьке мистецтво прийнято
називати класичним , тобто досконалим , зразковим
|
Житлові
будинки греків були скромні . Зате вони дбали про красу храмів , стадіонів ,
інших громадських місць , де вільний грек проводив більшу частину свого часу
|
Греки були
добрими математиками . Будуючи храми , вони додержувалися правила «нічного
надміру» , або правила «золотої середини»
|
Храми
будували завжди на якомусь підвищенні , на горі або на штучній платформі
|
Прямокутну
будівлю з усіх боків оточували мармуровими колонами – портиком. Портик робив
храм прозорим і легким на вигляд і , крім того , захищав людей від сонця
|
Таблиця № 3
Основні
ознаки грецької скульптури
Скульптори
оспівували красу людського тіла . Богів і людей зображували однаково –
молодими , сильними , прекрасними . Греки вважали , що людина подібна до
богів
|
Статуї
виливали з бронзи або висікали з білого мармуру . Мармурові статуї нерідко
розфарбовували
|
Скульптор
Поліклет запровадив спеціальні правила , за якими треба робити статуї
|
Пропорції
тіла мають бути такими : голова чоловіка повинна сім разів укладатись у
висоту фігури , профіль голови – наближатися до квадрата , а лінії лоба і
носа мають становити одну лінію
|
Таблиця № 4
Типи
грецьких колон ( зразки у підручнику )
Спочатку
виникли дорійські колони . Вони прості й суворі на вигляд , зверху донизу
покриті жолобками . Верхня частина колони називається капітель
|
Іонійські
колони виникли пізніше . Вони стрункіші й тонші за дорійські . Капітель
іонійської колони зроблена у вигляді двох завитків
|
Пізніше за
всіх виникли коринфські колони , їх капітелі робили у вигляді кошика з
квітами
|
Нерідко
греки замість колон використовували кам’яні статуї , які своїми головами або
руками підтримували дах чи карниз . Такі статуї – колони у вигляді чоловіків
називалися атлантами , у вигляді жінок - каріатидами
|
Таблиця № 5
Драматургія
Давньої Греції
Автор
|
Твір
|
Зміст твору
|
Есхіл
|
Трагедія
«Перси»
|
Уславлено
блискучу перемогу греків над персами на острові Саламін . Він зобразив цю
війну як боротьбу волелюбного грецького народу проти перських загарбників
|
Трагедія
«Прикутий Прометей»
|
Розповідається
про титана Прометея – борця за щастя людства
|
|
Софокл
|
Трагедія
«Антігона»
|
Цар
заборонив ховати вождя , який загинув у бою, і наказав залишити його на
поживу хижим птахам. За грецькими уявленнями , це було дуже погано , бо душа померлого
не знаходить собі спокою без поховання . Сестра вбитого, Антігона, порушила
заборону і поховала брата . За це цар наказав живцем замурувати Антігону в
печері . син царя , який кохав її , з горя заколовся мечем . Мати юнака не
пережила цього. Жорстокий цар залишився самотнім .
|
Арістофан
|
Комедія
«Птахи»
|
Змальоване
казкове пташине царство зі справедливими законами . Це царство розташоване
між небом і землею . там щасливо живуть птахи . вони перехоплюють дим , що
піднімається із землі від вогнищ , на яких люди спалюють жертви богам . боги
, позбавлені їжі , злякалися , що помруть з голоду . у своїй п’єсі Арістофан
відобразив мрію простих людей про справедливе життя
|
Немає коментарів:
Дописати коментар